;HEAD;;/HEAD; - Det livet ger..

torsdag 15 oktober 2009

Den här veckan:
Slutade tidigt en dag denhär veckan.. o då blev de bakning :)
A de gick jättefort iafl. Det blev en Kladdkaka.. för tidigare på morgonen läste jag ett recept på de i Metro/ eller ExtraHänt tidningen.
Sen när jag endå var igång ville jag testa nått mer lätt, som hade ingredienser som man oftast har hemma. O de blev havreflarn :)

Kladdkaka (8–10 bitar)
300 gram smör
4 st ägg
4 dl strösocker
6 msk kakaopulver
4 tsk vaniljsocker
2,5 dl vetemjöl
Florsocker

Tilllagning
1. Sätt ugnen på 175ºC
2. Smält smör i en kastrull. Ta av från plattan.
3. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt smör, kakao, vaniljsocker och mjöl. Vispa till jämn smet.
4. Smöra en springform eller lägg bakplåtspapper i botten.
Häll i smeten. Sätt in i ugnen i 25 minuter.
5. Ta ut och låt svalna. Pudra lite florsocker över.

Mitt Resultat: Den blev helt okej :) Väligt kladdig i mitten o längre ut mer hård, så ja..
Smakade en liten bit, men resten får mamma&pappa äta upp! :) Jääävligt onyttig känns de..
massor av socker o smör :S Men jag ersatte lite av smöret med Olja! :)

------------------------------------------------------------------------------

Havreflarn
100 gr smör/margarin
3 dl havregryn
1 ägg
1,5 dl strösocker

1 msk vetemjöl
1 tsk bakpulver

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält fettet i en kastrull och rör ner havregrynen.
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver.
Rör ihop allt och klicka ut på smord plåt eller bakplåtspapper.
Tag 1 tsk smet till varje kaka, 10-12 klicka på varje plåt (flyter ut mycket).
Grädda 6-7 minuter i ugnens mitt.
Låt svalna något innan flarnen lossas från plåten.

Mitt resultat:
Dom blev himla goda :) Mina blev dock väldigt stora så jag fick dela sönder flera stycken!
Trodde inte att dom skulle smälta ut så mycke :)
sen läste ja att man kunde hälla på lite smält blockchoklad på dom o låta svalna/stelna!
De tror ja skulle bli kanongott, men hade inte nån sorts choklad hemma!
Får bli nästa gång :)



Hade ju velat tatt kort på resultaten ju :) men glömde!
De får bli nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar